måndag 4 december 2017

JAG HAR VARIT SUPERUPPTAGEN













Matsalsdelen i vardagsrummet har fått amaryllisar! Och just det, där står ett Black Friday fynd på bordet med - såå nöjd:)





Jamen heeej igen!






Ledsen att jag varit frånvarande ett tag, man känner det så väl när det börjar droppa in ”trista” kommentarer. Jo men nu är det ju så jag är ingen influenser på heltid som andra, jag jobbar 100% med annat och nu som akutsjuksköterska. Vilket innebär för att jag ska ha ett liv hemma så jobbar jag ofta på mycket i perioder för att få flera lediga dagar och i veckan som var ställde jag först upp på en arbetskollega och bästa vän, sen ville en annan kollega till ha min hjälp och eftersom jag är en ja-sägare så innebar det lite mer jobb. Jag planerar dock en vecka ledigt över jul med min familj och en dag mer då är ju bara skönt. Sen har annat tagit mycket tid och energi. Så som vår häst som inte riktigt har varit sig själv efter tandläkarbesöket. Det har tagit enormt och vi har jobbat stenhårt, nu börjar det dock släppa. Hon är ju ett sto, man gör liksom inte vad som helst med henne, hon är stark hon är snabb och hon blir ibland lite för mycket (missförstå mig rätt nu!). Jo ni som sa att vi köpte en för svår häst - må så vara... Men. Vi kommer lösa det!:)


Nu ska hon flytta på fredag till nytt stall, det ger mig både ångest men också massa hopp om att hennes miljö kommer bli tusen gånger bättre:) Vi ser fram emot flytten och våra nya stallkompisar och lyxen av ett fullsize ridhus bakom knuten. Slippa gå den långa biten till vårt lilla, slippa fåren, slippa den dåliga luften i stallet, slippa stalljourer, insläpp, sena kvällsfodringar. Men vi kommer sakna vissa av våra nuvarande stallkompisar såklart. Dock är vi ju inte långt bort från dom och vi kommer säkert rida ihop sen med och även att vi fortfarande kommer få resa 6 mil t o r kommer vi ha det riktigt bra tror jag:)


Nu ska jag ut och fixa i ordning på trappen på framsidan, kransen är upphängd, N har varit och köpt en liten gran och en granbock så det kommer kännas extra juligt och så ska jag fixa i batterier i lilla slingan så vi kan sätta i den:)




KRAM













10 kommentarer:

Elisabet sa...

Va rädd om dig, att du orkar jobba heltid o ta hand om häst och allt ! Förstår man får prioritera då =)hellre ett inlägg ibland än inget alls , för min del !

Anonym sa...

Ett tips, ibland är det riktigt bra att lämna iväg hästen till en tränare även om man inte har jättestora problem. Så gör jag ibland bra för både hästen och mig själv. Ibland lossar man något som man själv inte riktigt kan hitta rätt knappar för och är man inte jätterutinerad så kan hästen behöva den hjälpen i utbilningen att ligga lite före ryttare.

Anonym sa...

Vad är det för trollmånsar som skickar dåliga kommentarer, du som kämpar så bra med allt 😍 lägg det åt sidan o njut av oss som tåligt väntar på nya härliga inlägg! Souperfin färg på amaryllisarna 👍 skönt med lite ledigt över jul! Ta hand om dig , familjen och Lizziebus nu. KRAM / E

Nazima på Nazimas mat och hem sa...

Håller helt med Elisabet ! Sköt om dig och jag är lycklig över ett livstecken från dig ibland än inget alls, så känn ingen press från oss läsare att pressa in ytterligare mkt i ett pressat schema med jobb familj häst etc.
Kramar

Anonym sa...

It has taken some getting used to that your blog has changed since you have a horse. I still love your blog and will always look in for great inspiration. My hat off to you regarding being an emergency nurse, having a family, a horse and maintaining a blog!!
Thank you for answering my question about brass vs. silver Christmas decor.

Anonym sa...

Har hela tiden tyckt att det varit en för svår häst för er. Ingen första-häst man köper till sin orutinerade dotter. Bara att hoppas att ni klarar av det. Måste kännas som ett stort nederlag annars. Det är ju inte det yttre i form av snygga benskydd, träns och andra prylar som räknas. Går inte att gömma sig bakom det. Önskar verkligen stort lycka till.
Sofie (hästägare i Sörmland)

Anonym sa...

På vilket sätt menar du att hästen är för svår Sofie från Sörmland? Är inte alla hästar likadana men att man behöver jobba ihop sig? Intressant att veta för en som inte kan så mycket om hästar.

Anonym sa...

Anonym nr 2: Nej, och stort nej, alla hästar är sannerligen inte likadana, de är självfallet individer precis som vi är! Jobba ihop sig, jovisst, men så enkelt är det inte. Det låter tyvärr lite mer och mer som att Mia o dotter tagit sig lite vatten över huvudet med denna häst. Man får vara ödmjuk inför det faktum att man ÄR nybörjare, och välja häst därefter. Både för sin egen och hästens skull. Allt behöver inte vara så flashigt i början (eller sen heller för den delen) med tjusig häst och dyr utrustning. Att vara hästmänniska handlar inte om hur det ser UT på ytan. (ev. till skillnad mot mode och inredning)

Anonym sa...

Jag tycker du är grym som orkar med art jobba så mycket som du verkar göra, ha en familj och så häst på det. Har en annan fråga, varför har du inga mattor? Ser så kalt ut? Ingen kritik utan undrade.

MITT VITA HUS sa...

Tack alla rara för era kommentarer, såklart går mitt liv i 200 hela tiden, jag finns här när tiden finns. Älskar ju min lilla blogg som funnits nu snart 10! år:) Kram till er alla som orkar hänga med här fortfarande!


Sofie: Nja tror du missförstår det där med ytan lite.... Låster mest avundsjukt i din kommentar nu! Såklart tar vi hjälp, du har ju bara sett/hört en bråkdel av allt! Helt orutinerad kan du nog knappast kalla Emma heller, det känns orättvist men tyvärr är väl detta jargongen som vissa ”hästägare” har. Man kan försöka hjälpa stötta, motivera istället för att visa en avundsjuk ”jag kan allt” bättre själv - otrevlig kommentar! Hästen får det bästa av allt, bästa fodret och noggrant uträknad foderstat, bästa tränarna, bästa hovslagare, hon rids korrekt och varierat, lång utevistelse, kvalitetstäcken som håller henne torr, ses igenom av en Eqiterapeut regelbundet, veterinär vb. hon har en ägare som älskar henne mer än livet själv som skulle dö om hon inte fanns. Du har ingen aning om vad Emma gått igenom innan hon fick henne, saker som jag inte vill ta på en blogg. Hästen är en fantastisk lyhörd invidid, en svår och känslig, men också lättlärd individ som vill alltid det bästa och försöker. Du har ju inte eller en aning om hur mycket jag hållt på med hästar i livet innan? eller känner du mig för du läst min blogg? Det tar ca ett år innan man känner sin häst, det har varit lite trassel med tänder och bett, ja absolut men inget som inte är lösbart. Tror jag litar på de som ridit OS, de som är bäst i Östergötland som tränare och som rider de högsta klasserna, de som säger att detta kommer funka väldigt bra på sikt. När Emma lärt sig när hon taggar igång och kan använda den energin till hennes fördel istället.

Anonym: Jodå vi har mattor här hemma, köket vägrar jag dock ha i, sen ligger det en på andra sidan i vardagsrummet, vi letar efter en att matcha ihop till matsalsdelen men har ej hittat ”the one” än:)


Kram

M