måndag 7 maj 2012

HEJ NYA VECKAN & FUNDERINGAR OM OLIVTRÄD





Hur gör ni egentligen med olivträden så här års?

Jag tycker man får så olika besked om hur man ska sköta dom och nu när man äntligen lyckats övervintra några rackare vill man ju inte ha död på dom på direkten!! Så snälla vad är era bästa tips om hur man sköter de fina olivträden, dela gärna med er:) Som det är nu så har mina fått flytta ut dagtid men det är liiite svårt att komma ihåg att plocka in dom nattetid...Så hur ska man göra?




Hej hej!




Phu nu är jag hemma igen efter att ha ägnat förmiddagen med att shoppat nya bäddmadrasser till familjen på det stora varuhuset! Men jag måste bara säga så skönt att ha det stora varuhuset nära, då kan man utnyttja en lugn ledig måndag för lite shopping när det är i princip folktomt där och slippa hysterin som lätt uppkommer på helgerna:)


Nu ska vi bara vänta hem mannen så ska vi åka på jakt efter virke till vårt nya ute-bord, mer om hur bordet ska se ut en annan dag:)




KRAM





17 kommentarer:

Erika sa...

Hej!
Jag har mitt inomhus ännu för det är fortfarande lite för kallt på natten, vågar inte chansa...
Om ungefär 2-3 veckor får det flytta ut!

Ha en fin dag och lycka till! Jag är också så glad att mitt överlevt vintern :)

/Erika

Spets och Silver sa...

Hej!
Jag har tänkt att köpa mitt första olivträd, men man hör hur svårt det är att få det att överleva. I Grekland står de ute och klarar både frost och torka, så hur svårt kan det vara. Men tar också tacksamt emot alla tips jag kan få!

Kram från Nette

Bromans Bravader sa...

Har aldrig haft något, det verkar vara så svårt så jag har inte kommit mig för att köpa något än. Men jag skulle vilja ha ett så tipsen kommer jag också att läsa =)
Kram
Jannike

Hemmahososs... sa...

Hej. Köpte ett för några veckor sedan på Ikea, super fin med kraftig stam. Jag fick tipset att duscha trädet med en blomspruta när det står inne, så kan det klara den torra innomhusluften...jag gör det var och varannan dag och den ser ut att trivas;). Under sommaren kommer vi att ta med det till landet, där den får stå ute... Där den förmodligen trivs bäst;). Lycka till.

Anonym sa...

Hej!

Jag har haft våra stora olivträd nu i över 2 år. Ställde i somras ut ett och det dog direkt (klarade inte av stekande solljus i flera timmar ute på verandan, bladen blev gula direkt trots mycket vatten). Jag har våra olivträd inomhus i ett fönster som är från golv till tak så de får alltid ljus på dagtid. På vinterhalvåret vattnar jag ca varannan vecka, nu på sommarhalvåret vattnar jag ett par ggr i veckan. Jag har t.om. lyckats få finfina oliver så ta vara på mina tips! :) Och LYCKA TILL!

MITT VITA HUS sa...

Anonym: Tack för fina tipsen:) Mina stod i skuggan ute förra året vilket gick fin fint!

KRAM

MITT VITA HUS sa...

Hemma hos oss: Gissa om jag sneglade på dom idag;) Blomspruta, mm det låter som ett bra tips, det ska jag ta tillvara på:)

KRAM

Anonym sa...

Hej!

Jag köpte mitt första olivträd för en vecka sedan och jag fick tipset att tänka på att låta det torka ut lite lätt mellan vattningarna men att sen vattna ordentligt när det väl var dags att vattna. Tydligen är olivträden planterade i väldigt kompakt lerjord och det krävs lite extra mycket vatten för att det skall hinna tränga ner ordentligt till rötterna.

Therese sa...

Mitt nyinköpta olivträd har växt som bara sjutton och tappat den fina form det hade från början.. när kan man klippa dem? eller ska man det alls?

Små Idéer sa...

SÅ FINT DU HAR =)

Camilla sa...

Jag vill oxå skaffa mig ett. Men frågan är om jag kan lyckas hålla det vid liv. :-O

Har tittat igenom din blogg i tycker att ni har det jätte fint hemma.
Hit kommer jag igen. :-)

Villa Hemma sa...

Tack för omtanken! Jag klarar mig, superlyxigt att ha hantverkare o inte behöva fixa allt själv. Även om det tar på krafterna att få det som man vill ibland :)

Kram

Anonym sa...

Jag har haft ett olivträd i många år nu och jag håller med ovanstående skrivare om att det är viktigt att vattna ordentligt pga av den kompakta lerjorden. Jag fullständigt dränker olivträdets kruka i en spann vatten (så att vattnet i spannen står över olivträdets krukkant...). Hehehe, hängde du med på min beskrivning. Låt krukan stå och dra i vattnet över natten.
Tjingeling & lycka till!

Elisabeth sa...

Jag köpte mitt olivträd för två år sedan. Alla blommor det hade ramlade av direkt så några oliver som utlovades kom aldrig. Jag fick rådet att inte plantera om det då deras rötter vill ha det riktigt tajt. Men ge det ordentligt med vatten. Förra vintern stod det inne, i år har det stått svalt i ett förråd med växtlampa ett par timmar/dygn. Vattnat en skvätt i veckan. För en vecka sedan tog jag fram det och nu står det på altanen igen. Det har under våren skjutit ordentligt i höjden så nu håller jag tummarna för att det skall klara sig. Det står i full sol. Har funderat på att köpa näring. Någon som gett sitt träd det? Jag är förvånad över att det fortfarande lever, det mesta brukar dö efter ett tag hemma hos mig.
Blir spännande att se hur du tänker dig nya bordet!
//Elisabeth

Elisabeth sa...

Jag köpte mitt olivträd för två år sedan. Alla blommor det hade ramlade av direkt så några oliver som utlovades kom aldrig. Jag fick rådet att inte plantera om det då deras rötter vill ha det riktigt tajt. Men ge det ordentligt med vatten. Förra vintern stod det inne, i år har det stått svalt i ett förråd med växtlampa ett par timmar/dygn. Vattnat en skvätt i veckan. För en vecka sedan tog jag fram det och nu står det på altanen igen. Det har under våren skjutit ordentligt i höjden så nu håller jag tummarna för att det skall klara sig. Det står i full sol. Har funderat på att köpa näring. Någon som gett sitt träd det? Jag är förvånad över att det fortfarande lever, det mesta brukar dö efter ett tag hemma hos mig.
Blir spännande att se hur du tänker dig nya bordet!
//Elisabeth

Anonym sa...

Vad fint skohorn som hängde på din vägg,var hittar man det? Du har en mycket trevlig blogg med fina bilder.
Med vänlig hälsning,// Monia

MITT VITA HUS sa...

Monia: tack:) jo skohornet kommer från Edblad & CO.

KRAM

M